Як створити спроможну шкільну мережу?
6 листопада поточного року начальник гуманітарного відділу Оліївської сільської ради Л.М. Хоцька взяла участь в унікальному практичному семінарі-тренінгу «Моделювання спроможної шкільної мережі в громаді» у формі гри, який пройшов у Брусилові у рамках шведсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні”.
Децентралізація дала спроможним громадам значні управлінські повноваження в різних сферах. Відповідають громади і за шкільну освіту на своїй території. Це питання дуже чутливе, бо стосується інтересів більшості мешканців: учнів, батьків, вчителів тощо. До 60% видатків з місцевих бюджетів йде на освіту. І тому метою семінару-тренінгу було надання допомоги громадам у вирішенні окремих питань саме розвитку освіти. Зокрема, увага акцентувалася на наступному:
- Як створити ефективну шкільну мережу в громаді?
- Як підвищити якість освіти шкіл в ОТГ і впроваджувати підходи Нової Української Школи?
- Як забезпечити доступ до якісної освіти учнів периферійних сіл громади?
- Як зменшити ризики конфліктів в громадах і зберегти злагоду під час оптимізації шкільної мережі?
Проект «Підтримка децентралізації в Україні» впроваджує компанія SKL International, підвідомча організація Шведської асоціації місцевих влад і регіонів (SALAR).
Такі тренінги SKL International проводить у співпраці з Асоціацією ОТГ та з громадами, де відбуваються тренінги. Вже проведено 6 таких тренінгів у Херсонській, Черкаській, Вінницькій, Волинській, Чернігівській та Житомирській області. Гру планується провести у кожній області України.
Під час гри учасники проходять усі ключові етапи, пов’язані з алгоритмом оптимізації та моделювання спроможної шкільної мережі. Програма семінару-тренінгу передбачає повну послідовність кроків процесу оптимізації і прогнозування моделі спроможної шкільної мережі, пройшовши по якому, можна досягти підвищення якісних послуг і ефективності у використанні бюджетних коштів виділених на цей напрям.
На семінарі наголошувалося, що новостворені громади беруть у своє підпорядкування шкільну мережу, якою раніше займалася районна влада. В багатьох випадках, ці мережі не відповідають актуальним потребам громад і не дають змоги ефективно виконувати завдання у сфері освіти. У підпорядкування багатьох громад перейшли малокомплектні школи, в яких неможливо сформувати клас, у зв’язку з чим навчання проводять за індивідуальною формою. Однак, індивідуальне навчання не забезпечує високої якості. Водночас, наявність малокомплектних старших класів у школах ІІІ ст. не дає змогу запроваджувати профільні програми. Тому необхідно працювати над оптимізацією освітянських закладів. Водночас на тренінгу зазначалося, що оптимізація шкільної мережи є технічно складним і політично чутливим процесом. Тому він має бути повністю відкритим для широкого загалу і проводитися під потужним лідерством команди місцевої влади.